Fotografia alb negru. Impact. Utilizare

Privind din punct de vedere istoric, fotografia alb negru a constituit multă vreme standardul, iniţial din cauze pur tehnice – fotografia color nefiind încă accesibilă. Apariţia culorii în lumea fotografiei a iscat controverse, artiştii fotografi tradiţionalişti, critici şi filosofi contestând calitatea artistică a unei lucrari color, asimilând-o ramurii publicitare a fotografiei. Mulţi profesionişti, artişti şi bineînţeles publicul au îmbrăţişat cu entuziasm noua modalitate de exprimare vizuală. Departe de a fi dispărut, fotografia alb negru continuă să fie folosită şi consumată cu interes şi pasiune nu numai de artişti şi tradiţionalişi ci si de mari directori artistici si editori.

În fotografia alb-negru un fotograf este mai preocupat de „cum” fotografiază decât de „ce” fotografiază. Fotografia alb-negru solicită mai mult fotograful, subiectul trebuie studiat din punctul de vedere al unghiurilor de fotografiere, al luminii (intensitate şi contrast), al compoziţiei (încadrare, ritm). Deci reducerea unei imagini la alb-negru îi arată acesteia scheletul compoziţional.

Fotografia alb-negru este o alegere bună când culorile din scenă nu se potrivesc unele cu altele. Prin renuntarea la culori, compoziţia nu are de suferit ci doar de câştigat, ochiul privitorului nemaifiind distras de contradicţiile cromatice.

Impactul texturilor într-o compoziţie alb-negru este considerabil mai mare decât intr-o compoziţie color. Alternanţa lumină umbră oferă un plus de claritate în perceperea de către privitor a spaţialităţii, a volumelor. (ex. foto 01 si 02)

Noile procedee de post prelucrare digitale oferă în prezent infinite posibilităţi de lucru pe alb-negru, modularea pe canalele de culoare RGB făcând posibil un control total asupra interpretării tonale a culorilor, mult mai complet decât vechea folosire a filtrelor din procedeele de fotografiere analogice.

Dacă plecăm de la premisa că „arta este iluzie” , putem demostra că fotografia alb-negru, mai mult decât cea color, este dedicată domeniului artistic. Imaginea în alb-negru deţine un loc unic în artă, nefiind un procedeu nou de reprezentare artistică (putem aminti reprezentări mai vechi: schiţe în cărbune, gravuri etc.). Fotografia alb negru se constituie ca mod preferat de expresie artistică din cauza capacităţii ei de a se sustrage reprezentării prozaice şi exacte a realităţii. Prin alb-negru, ochiul primeşte realitatea într-un limbaj al semnelor, cu totul altul decât limbajul vizual „de zi cu zi”. (ex. foto 03 si 04)

În termeni vizuali, fotografia alb-negru permite foarte multă expresivitate în modulările tonale, în detaliile texturilor, în modelarea formelor şi reliefarea lor. Fără a fi distras de culoare, ochiul va „citi” într-o imagine textura, liniile şi formele.

Fotografia alb-negru este un mediu actual de comunicare în fotojurnalism, datorită forţei contrastului tonal şi a seriozităţii pe care acesta o sugerează. Mesajul este perceput clar şi instantaneu, vibraţia şi simbolismul culorilor nemaiatrăgând atenţia de la gest şi emoţie. (ex. foto 05 si 06)

Fotografia alb negru se foloseste tot mai des in publicitatea printată. Într-un mediu vizual suprasaturat de imagini color extra-manipulate computerizat, imaginea alb-negru pare reală, originară, neprelucrată şi proaspătă. Prin comparaţie, ea poate ieşi din „peisaj”, atrage privirea, obiectiv fundamental al fiecărui demers publicitar. (ex foto 07 si 08)

Fotografia alb-negru are o importantă funcţie educaţională. Ea se constituie într-o unealtă importantă pentru studiul contrastelor, luminozităţii, a scării tonale, fiind o radiografie a modului în care lumina impresionează suportul de înregistrare (filmul sau senzorul).

Prin conversie la alb-negru, o fotografie obişnuită poate dobândi un aer de romantism, stil, mister în fotografia de eveniment. Fotografia documentară şi chiar fotografia arhitecturală folosesc alb-negrul pentru a sugera durabilitatea şi persistenţa. Fotografia alb-negru apare şi în unele domenii ştiinţifice (datorită costurilor mai scazute, se preferă fotografierea alb-negru cand se măsoară indicatori independenţi de culoare).

În majoritatea cazurilor, folosirea fotografiei alb-negru măreşte impactul asupra privitorului în zone cheie ale mesajului vizual prin instrumente precise de compoziţie. În funcţie de domeniul unde este folosită (excepând domeniile ştiintifice) operează fin asupra privitorului la nivel subiectiv şi emoţional.

“Colour is everything, black and white is more.” Dominic Rouse.



http://www.photography.com/articles/types-of-photography/black-and-white
Michael Freeman – The photographer’s eye – Iles Press, 2007, p.126
E. H. Gombrich – Art and Illusion – Phaidon Press, 2004
http://www.xray-mag.com/pdfs/articles/Photography_BlackAndWhite_24.pdf
http://www.photography.com/articles/types-of-photography/black-and-white

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: